Mingalaba! - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Jolien Beumer - WaarBenJij.nu Mingalaba! - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Jolien Beumer - WaarBenJij.nu

Mingalaba!

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

18 Januari 2017 | Myanmar, Mandalay

Hey! Hier ben ik dan eindelijk, sorry dat het zo lang duurde. Weinig computers gezien en weinig tijd gehad om te typen. Zoveel moois gezien.
Sietske en ik zijn ondertussen in Nieuw-Zeeland en we hebben voor het eerst echt regen, dus ik dacht: nu ga ik typen!

Onze reis begon natuurlijk in Myanmar. Wat een prachtig land is dat zeg, ik kan het iedereen aanraden! 6 december zijn we aangekomen in Yangon en daar kwamen we in de warmte en de drukte van de grote stad. Best wel even wennen. Wel merken we meteen al op dat de Birmeese mensen super aardig zijn en je altijd willen helpen. De accomodatie mag dan wat prijziger zijn maar het eten en de biertjes zijn super goedkoop. In Yangon hebben we 1 van de grootste pagoda's van Myanmar gezien, waar we best wel wat entree geld voor moesten betalen, maar echtde moeite waard is. Echt indrukwekkend, het deed me een beetje denken aan het paleis in Bankok. Zo overweldigend en met zoveel echt goud. Dit werd de start van de vele pagoda's die zouden komen. In Yangon zijn we 's avonds ook nog naar een rooftopbar gegaan, waar we super mooi uitzicht over de stad hadden, met de verlichtte pagoda's.
Vanuit Yangon zijn we naar Hpa-An gegaan, wat meer naar het zuiden. We hebben daar een grottentoer gedaan, die echt de moeite waard was. Er waren allemaal tempels in de grotten gebouwd, met heel veel buddha's en groot inkervingen. Prachtig! Ook zijn we Mt Zwegabin op geklommen, midden op de dag, wat niet heel slim was qua warmte, maar het super mooie uitzicht was het zeker waard. Hier hebben we ons eerste echte zonsonder- en zonsopgang gezien van de vele. Dit tripje zorgde echter wel voor heel veel spierpijn de volgende dagen. Ik kon geen trap meer zien daarna, aangezien de klimtocht 2,5u trappen waren, echt niet oke!
Na Hpa-an zijn we naar Mt Kyaiktiyo aka goldon rock gegaan, voor 1 nachtje. We sliepen in Kinpun en al hoe wel het weer een prive kamertje was met gedeelde badkamer, was de kamer groot genoeg voor 2 bedden en onze tassen, super klein dus. Golden rock in een grote steen die bedekt is met gouden blaadjes door de mannen (want vrouwen mogen vaak niet dichtbij het heiligste gedeelte komen). Iedere Birmees die komt daar sowieso 1 keer in zijn leven voor goed geluk. Hier ontdekten wij ook dat naast dat de golden rock veel mensen trekt, wij ook een attractie zijn. Ik denk dat we daar zo'n 30 keer op de foto moesten met lokale mensen. Best grappig, maar ook beetje vermoeiend. Ook dit zal de rest van onze reis door Myanmar nog vaak aan ons gevraagd worden. Belangrijk om te weten is dat we sinds we in Myanmar zijn we vieze voeten hebben, want bij alles wat heilig is, moet je je schoenen en sokken uittrekken en je je bedekken tot je knieen en je schouders. Het vervelende is alleen dat niet alle vloeren zo goed schoongehouden worden dus je voeten echt onwijs smerig worden. De Birmeese mensen maakt het volgens mij niet zoveel uit want die lopen altijd op slippers of bloete voeten.
Na de golden rock zijn we een middag naar Bago gegaan en daar hebben we een scooter tochtje gedaan met 2 gidsen. We hebben daar de pagoda's en een klooter bezocht. We hebben daar de monikken zien leren, heel bijzonder. Daarnaast hebben we gezien hoe ze de lokale sigaartjes maken, die de vrouwen allemaal roken en nog goedkoper zijn dan sigaretten en 2 enorm groote buddha's.
We zijn diezelfde avond nog naar Kalaw gegaan waar we weer eens midden in de nacht aankwamen. Wat super vaak gebeurt met een nachtbus want alle ritjes zijn meestal 6-8u en de bussen vertrekken meestal rond 19u wat dus betekent dat je midden in de nacht ergens aankomt, gebroken, want de wegen zijn heel slecht dus slapen komt er niet echt van. In Kalaw hebben we een dagje gechilld en heerlijk Nepalees gegeten. Vanuit Kalaw hebben we een 2 daagse trekking gedaan naar Inle lake. Super mooie wandeling door het landschap en niet pittig. Het eten tijdens de trekkiing was super lekker en we sliepen in een vrij nieuw huisje met allemaal matjes naast elkaar. 's avonds hebben we nog liedjes gezongen bij het kampvuur, vooral Momo die op Amerikaanse hitjes Birmeese liedjes had, super grappig.
Aangekomen in Inle lake hebben we tijdens een zonsondergang een wijnproeverij gedaan. De wijn was echt best wel slecht, maar de omgeving zorgde voor de perfecte avond. Ook hebben we een boottoer gedaan op het meer. Het was een enorme toeristische trekpleister maar zeker leuk om een stukje cultuur te zijn.
We zijn daarna naar Bagan gegaan wat zeker een hoogte punt is. Zo mooi, zeker tijdens zonsonder- en zonsopgang. Bagan is een plek waar alle oude pagoda's bij elkaar staan. Sommige kan je op, wat voor super mooi uitzicht zorgt. We hebben 2 dagen een e-bike (elektrisch scootertje) gehuurd en rond gereden, zo fantastisch! Mooiste is toch wel om 6-7u 's ochtends, wanneer de luchtballonnen opstijgen. Dit zorgde voor prachtige foto's.
Vanuit Bagan zijn we met een boot naar Mandalay gegaan. Dit was een hele dag, wat een super relaxt dagje was. Beetje spelletjes gespeeld, boekje gelezen, dagboek geschreven en serie gekeken. In Mandalay zijn we niet gebleven omdat we daar later terug zouden komen. We zijn de ochtend erna meteen met de bus naar Hsipaw vertrokken, wat betekende dat we weer om 5u naast ons bed stonden.. Dit was ook al vaak gebeurt, omdat je vaak een zonsopgang wil zien en is het niet 5u dan is het tussen 7 en 8 wel. Vaak liggen we dan ook al om 22u in bed om te gaan slapen, zodat we voldoende nachtrust hebben.
In Hsipaw verbleven we in een hostel met de beste douche en ontijt ooit! Met pannenkoeken (zoals Nederlandse pannenkoeken) en andere lekkere dingen. En goede douche leer je daar ook wel waarderen en een goed bed zeker, want dat valt vaak vies tegen. We hebben een 2 daagse trekking gedaan in Hsipaw, wat ook weer prachtig was, maar lekker eten, en een goed matrasje op de vloer. Sietske en ik hebben een tijdje met onze gids gepraat over de toestand in Myanmar, wat in die buurt nog veel speelt, al dan wel nog wat noordelijker. Best wel schokkend om te bedenken dat zoveel plekken door het leger in beslag zijn genomen en dat de toekomst er niet heel veel beter uitziet.
Vanuit Hsipaw zijn we met de trein naar Pyin Oo Lwin gegaan, wat een hele mooie treinreis is want je gaat over de Goiteik brug met super mooi uitzicht over een ravijn. Ook best wel eng eigenlijk want de trein weibelt best wel. In Pyin Oo Lwin zijn we naar de nationale tuinen geweest waar toevallig een bloemen festival was. Het was dus afgeladen met Birmeese mensen, die uiteraard allemaal met ons op de foto wilde. Het was een super mooie dag, en ze hadden van bloemen kunstwerken gemaakt. Er kwam zelfs muziek uit de spiekers en het bleek een heel fout Nederlands nummertje te zijn! Geen idee welk nummer het was maar de Birmeese mensen genoten ervan. Haha. We hebben in Pyin Oo Lwin ook kerst avond gevierd en ons zelf getrakteerd op een super luxe en "duur" Indiaas diner. Met duur bedoel ik dat we ongeveer 8,5 euro per persoon uit hadden gegeven, terwijl we normaal voor 8-10 euro met zijn 2en eten, maar het was echt de moeite waard!
Vanuit hier zijn we naar onze laatste stop gegaan: Mandalay. Hier zijn we een paar nachten gebleven om de stad te ontdekken en daar buiten. We hebben een fiets voor een dagje gehuurd en alle hoogte punten gezien. We hebben Mandalay Hill beklommen, wat een mooi uitzicht over de stad gaf. De andere dag zijn we met een gids naar oude dorpjes in de omgeveing van Mandalay gegaan. We hebben bij Inwa, 1 van die dorpjes in een paard en wagen gezeten, hilarisch en hobbelig! En als afsluiting zijn we naar de U Bein Bridge gegaan, de grootste teak brug ter wereld. We hebben hier onze laatste zonsondergang van Myanmar gezien die echt prachtig was!

Wat een avontuur was Myanmar. Zo'n mooi, nog relatief onontdekt land. Nu is de beste tijd om te reizen, want er is hier en daar wifi, al is die vaak heel slecht, spreken de lokale mensen meestal wel iets van Engels en zijn ze oprecht heel aardig tegen je, omdat ze nog niet verpest zijn door het massa toerisme, zoals in Thailand. Je ziet hier alleen toeristen in de hostels en guesthouses, verder ben je vaak de enige blanke. We zijn wel wat Nederlanders tegen gekomen, maar het is vooral populair onder Fransen en Duitsers. Het is nog niet ondekt door de Amerikanen. Het is heel fijn om ergens te zijn waar minder toeristen zijn.
Wat vaak gebeurde is als iemand iets niet begreep dan haalde hij/zij er gewoon iemand anders bij, zodat ze ons konden helpen. We hebben soms ons eten moeten aanwijzen en moeten uitleggen met onze handen en voeten, wat voor de lekkerste gerechten zorgde. De accomdaties zijn relatief duur maar de rest is spot goedkoop! Het landschap is prachtig en je wilt hier zoveel mogelijk zonsopgangen en zonsondergangen zien als je maar kan want dat maakt het landschap nog mooier. Met Sietske en mij gaat het allemaal goed, we kunnen het prima vinden met elkaar en liggen bijna altijd op 1 lijn met elkaar (we hadden niets anders verwacht). We beginnen langzaam te kleuren door het vele wandelen en buiten zijn en we zijn super blij dat we dit avontuur samen beleven. We genieten tot nu toe elke dag weer. Niet alleen met ons zelf maar ook met de vele andere backpackers die we ontmoeten.

We zijn nu alweer 2 weken in Nieuw-Zeeland, wat een heel ander super vet avontuur is, maar ik houd er nu mee op want ik zit alweer 5 kwartier achter de computer. Ik zal proberen sneller een update te geven dan nu, haha. Misschien als het weer regent.. Hoop van niet!

ps. Hopelijk gaat het met jullie goed. Heb gehoord dat het nu vriest in Nederland. Hier is het zo'n 20-25 graden en super goed weer om te wandelen en andere activiteiten te doen.