Kia Ora - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Jolien Beumer - WaarBenJij.nu Kia Ora - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Jolien Beumer - WaarBenJij.nu

Kia Ora

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

28 Februari 2017 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Kia Ora (gegroet/hallo in het Maori) lieve vrienden en familie. Het is toch weer heel lang geleden geworden omdat er veel te veel te leuks te doen is en er weinig computers zijn en het weinig slecht weer is. Vandaag in Kuching, Borneo veel regen dus eindelijk mijn verhaal over NZ.
Het begon in Auckland, waar we oud en nieuw hebben gevierd bij de skytower, wat super vet was! Bij Auckland Waiheke Island verkend en onze eerste regen gehad. Het viel gelukkig mee en echt genoten van de natuur. Ook hebben we Mt. Eden beklommen, waardoor we een prachtig uitzicht over de stad hadden. We hebben in Auckland de Kiwi Experience bus geregeld, een soort bus tour die ons van noord naar zuid ging brengen en ons gegarandeerd overal 1 nacht accomodatie bood. Dit was heel handig omdat het hoogseizoen 0s (de Australiers en Kiwi's hebben zomervakantie) en veel accomodaties overal volgeboekt zijn. We hebben in Auckland Matthias ontmoet, een Duitse jongen, die we de rest van de trip ongeveer zouden tegen komen.
Onze eerste stop was Pahia en the Bay of Island. Mooi strand en een mooie wandeling gemaakt tussen de mangrove. Vanaf hier een toer gedaan naar Cape Reinga, het noordelijkste puntje van NZ. Het leukste aan de tour was toch wel Willie de bus chaffeur, die zo gek als een deur was en continu aan het zingen was. Hij heeft ons een Maori liedje geleerd, die we later tijdens fish en chips gingen zingen voor mensen, haha. Geen tour rond the Bay of Islands gedaan omdat we meteen schrokken van de tour prijzen hier. Halve dag tours zijn al snel rond de 100/150 dollar en hele dag tours zijn boven de 200 dollar zoiets, echt bizar.
Vanaf Pahia, hebben we overnacht in Auckland en de volgende dag vroeg op om naar de Coromandel/hot water beach te gaan. 's Avonds toen het eb was, hebben we een kuil in het zand gegraven, waardoor er heet water stroom vanaf de rotsen in onze kuil kon stromen. Dit was bloedheet, maar door koud water stromingen konden we een lekker badje maken. Na 1 nacht zijn we door gegaan naar Waitomo, om een ontzettend vet grot avontuur te beleven en glow worms te zien. We hebben ge-abseild, ge-ziplined, ge-tubed en watervallen beklommen in een grot! Het was super gaf om naar het planfond te staren en allemaal kleine blauwachtige lichtpuntjes te zien. Het water in de grot was echt ijskoud maar gelukkig hadden we een wetsuite, een jack en sokken met schoenen gekregen, toch waren we super blij met onze warme douche achteraf. Hier hebben we Laura en Lisa, uit Engeland, leren kennen waar we later ook veel mee zouden optrekken.
Toen door naar Rotorua waar we de grootste geisers van het Zuiderlijk halfrond hebben gezien en een dag gemountainbiked hebben in de bossen. Super vet, maar best pittig! Daar hebben we Dominik leren kennen, een Duitse jongen, waar we ook een tijd mee zouden reizen. In Rotorua hebben we ook een Maori experience gedaan, wat een soort theater ding is. Eerst ga je in groepjes wat dingen langs zodat je wat inzage krijgt over de gebruiken van hun, daarna zie je een paar groepsdansen en daarna een uitgebreid buvet gemaakt op een traditionele manier (gegaard onder de grond). Oh en niet te vergeten, onderweg naar Rotorua zijn we gestopt bij Hobbiton!!! Zo super vet om de huisjes van de Lord of the Rings te zien, Siets en ik kregen meteen we zin in de films, dus als we thuis zijn gaan we een keer een marathon houden :) De tour was heel leuk omdat we allemaal insides kregen over de film over blunders en aanpassingen.,
Vanuit Rotorua naar Taupo waar Siets en ik hebben geskydived van 15000 ft! Echt een ervaring van jewelste! De vrije val is een minuut, waarna de parachute opengaat en je van het uitzicht kan genieten, wat echt prachtig was. Ook hebben we in Taupo de Tongariro crossing gedaan, wat 1 van de bekendste dag wandelingen (6-8uur) is. Helaas hadden we die dag niet echt geluk met het weer, maar het hield ons niet tegen. In het begin was het heel mistig en de wind trok erg aan. Bijna bij de top wilde we bijna omkeren, maar als groepje hebben we besloten toch door te zetten en op elkaar te letten. We hebben helaas Mt Doom, die bekend is van de Lord of the Rings, niet kunnen zien omdat het te mistig was. De wind was zo heftig dat ik erin kon gaan hangen, best gevaarlijk dus. Aan de andere kant van de top was het gelukkig iets minder erg en klaarde het wat op waardoor we van het mooie uitzicht konden genieten. De laatste 2uur waren zelfs in de volle zon. Later hebben we van andere en vanuit de bus Mt Doom nog kunnen zien, prachtig.
We hebben 1 nacht in River Valley door gebracht, wat in the middle of know where lag en wat gewoon een feest avond met de bus was. Best grappig, alleen jammer dat we niet zoveel mensen meer kende want ondertussen waren wij op sommige plekken langer gebleven dan het schema van de kiwi bus, waardoor we elke keer in een nieuwe bus kwamen, met een nieuwe chauffeur en nieuwe mensen. Ach, alcohol brengt mensen bij elkaar dus we hebben ons wel vermaakt.
Aangekomen in Wellington, hebben we het Nationale museum met Matthias en Hannah, een Engels meisje wat we ook al even kende, bezocht. Best leuk museum, maar echt super groot en het gaat over vanalles en nog wat, zoals veel musea in NZ. Ze gaan altijd over de natuur en de Maori en andere dingen. Ook hebben we Mt. Victoria beklommen voor een prachtig uitzicht over de stad. We hebben in Wellington ook goed Mattthias zijn verjaardag gevierd met de mensen die we al een tijdje kende. We hadden taart voor hem gekocht en gingen om 00.00 voor hem zingen. Dit verwachtte hij helemaal niet en hij waardeerde het heel erg want hij miste thuis wel een beetje, want het was zijn eerste keer van huis weg tijdens zijn verjaardag.
Vanaf Wellington zijn we naar Picton gegaan, waarbij het laatste uur van de boot prachtig is omdat je door de Malborough Sounds komt. Vanaf Picton door met de bus naar Kaiteriteri gegaan bij het Abel Tasman National park. Echt een prachtige plek aan het strand en dicht bij het park. Helaas niet kunnen wandelen omdat we 1 dag veel regen kregen vanaf een uurtje of 14. Daarvoor wel heel lekker op het strand gelegen. Hier een dag gekanoed op zee en de prachtige natuur gezien en de zee honden die daar lekker op de warme rotsen liggen te genieten.
Het weer sloeg om toen we afzakten langs de west coast. We gingen naar Westport 1 avond en hebben geluk gehad met het kampvuur 's avonds, maar de dag ernaar heeft het de hele dag geregend en gemiezerd. Tijdens het kampvuur hebben we heerlijk wat biertjes gedronken op Sietskes verjaardag, want die werd die dag 26. Ze noemen de west coast dan ook wel the wet coast omdat het daar het gehele jaar door het meeste regent. Kleine stop bij Nelson lake gemaakt voor wat foto's wat prachtig was en gelukkig even droog maar wel koud en mistig. Enorme eels in het water gezien. Ook een stop bij de pancake rocks gemaakt, waar het miezerde, maar het wandelingetje was zeker de moeite waard. Langs de kust stonden allemaal rots formaties die uit laagjes bovenop elkaar bestonden, zo komt het aan de naam pancake rocks, heel bijzonder Door naar lake Mahinapua waar we een feest avond hadden met een thema met de bus. Ons thema was P party, dus alles met een P. Ik was in Pink en Sietske was Pasta girl. Ze had een rokje en een topje van pasta gemaakt wat haar later een prijs opleverde voor de canyon fox (zipline) bij Queenstown. Het regende ondertussen de hele dag en hele nacht en ook weer tijdens het wakker worden. We kregen deze accomodatie inclusief diner en ontbijt waar ze veel aandacht aan hadden besteed.
Door naar Frans Jozef, in de regen en eerste avond was het pizza fest! Heerlijke all you can eat pizza gegeten! Wij hadden ons opgegeven voor de glacies heli walk zonder echte hoop want deze zomer, zegt iedere Kiwi, is echt kut. Veel meer regen dan afgelopen zomers. We hoopte dus dat het door zou gaan, en de goden waren met ons, want de ochtend dat we opstonden was de lucht strak blauw en was het weer in top conditie! De tour was zo vet! We gingen met een helikopter de Frans Jozef glacier op en daar hebben we met crampons onder onze schoenen 3 uur op het ijs gelopen. Zo bijzondere ervaring. Het was heel bijzonder dit mee te maken want sinds kerst waren ze pas 4 keer omhoog geweest vanwege de slechte weercondities en nu kon het niet beter! Na de wandeling gingen we weer de helikopter om terug te gaan. Alleen al de 2x15 minuten helikopter was echt zo geweldig! Daarna lekker genieten van de hotpools, wat bij het ticket inbegrepen zat. De volgende dag was de weervoorspelling meteen weer slecht maar het was nog droog. We hebben met Sam en Simon, 2 Duitse jongens, een wandeling van 5/6 uur gemaakt, wat uitmondde op uitzicht op de glacier. Echt een mooie wandeling met een paar touwbruggen en lekker door het bos heen. Best lastig hier en daar ook want een groot stuk was over stenen die best glad waren. Toen we weer terug bij de carpark waren kwam het met bakken uit de hemel dus dit hadden we goed getimed. Ze hadden een saunaatje bij de lodge waarin we zaten dus daar hebben we even lekker van genoten na de pittige wandeling.
Onderweg naar Wanaka hebben we een kleine stop bij lake Matheson gemaakt waar, als het windstil is, je een mooie reflectie van de bergen hebt, maar helaas het was iets te winderig en bij de laaste paar meters begon het zelfs weer te regenen. Ook een stop bij Thunder Creek Waterfall, wat een prachtig plaatje opleverde. In Wanaka hebben we mooi weer gehad en hebben we Roy's Peak beklommen wat echt best wel pittig was, gewoon 2,5/3uur omhoog lopen. Het uitzicht was wel echt de moeite waard dus we konden weer trots op ons zelf zijn. Daarna hebben we ons op een heerlijke portie nacho's en een biertje getrakteerd. Ook hebben we heerlijk een dagje gerelaxed, wat soms ook nodig is. We zaten in een heerlijk hostel, zonder andere kiwi bus mensen, met een heerlijke tuin en waar we lekker onze eigen wijn mee mochten nemen. Vaak waren de hostels een dry hostel, wat betekent dat je niet je eigen drank mee mag nemen. Vaak hadden ze dan wel een bar, waar de prijzen wat goedkoper waren dan normaal, maar nog steeds was het drinken prijzig. In de supermarkt kon je eigenlijk altijd wel een fles wijn voor 8-10 dollar kopen wat ongeveer 6-7 euro is, dus best te betalen. In de kroegen waren de wijntjes niet lekker en niet te betalen. Het bier was prima, allemaal lekkere lokale lagers, ales en ciders. In een hostel bar was het meestal 5 dollar voor een pint en 10 dollar voor een jug, wat een kannetje is die je kan delen en voordeliger is dan losse biertjes.
Aangekomen in Queenstown hebben we genoten van het nachtleven, wat iedereen daar doet. Veel mensen zijn daar gewoon alle dagen dat ze daar waren dronken, wij natuurlijk niet want wij wilden ook wat doen met onze dagen. Ik heb een free walking tour gedaan (gebaseerd of fooi) wat best interessant was en Siets heeft haar canyon fox, die ze had gewonnen, gedaan. We hebben genoten van Ferg burger, wat schijnbaar de beste burger van NZ is en heel hoog in de lijst staat van de wereld. Hij was betaalbaar en zeker goed. De concurentie: Devils Burger die was ook zeker heel goed. Sommige mensen vinden die zelfs lekkerder dan Ferg. Achja, ik ben niet zo'n burger kenner, maar ze waren alle 2 echt lekker! We hebben Ben Lomond proberen te wandelen, maar het weer sloeg om en we zijn niet verder gekomen dan het eerste stuk, jammer, want we hebben foto's gezien van andere en het uitzicht moet geweldig zijn. Ook heeft Sietske een wijntour gedaan met Nicole, een Nederlands meisje, toen ik de canyon swing aan het doen was. Ik werd in een tuigje ingepakt en ging de grootste swing van de wereld doen. Echt zo tof, ik had 20 minuten achteraf nog adrenaline in mijn lijf. De vrije val was zo'n 70 meter, waarna je in een swing terecht komt en kan genieten van het ravein. Sietske en Nicole hadden op de wijngaard een stukje heerlijke oude kaas meegenomen, die we hebben genuttigd onder het genot van een wijntje aan de waterkant met het laaste beetje zon:) Vanaf Queenstown hebben we de Milford Sound tour gedaan, wat we ook weer met prachtig weer hebben gedaan. Echt zoveel geluk hebben we gehad, elke keer wanneer wij een grote activiteit hebben gepland, is het weer geweldig. De bus chauffeur zei dat hij dit seizoen nog niet zulk prachtig weer had gehad. We hebben tijdens de bus rit een paar prachtige stops gemaakt. Toen de boottour door de Milford Sound wat echt prachtig was. Wel heel winderig, dus lekker vet en windjack aan. Waar het op neer komt is dat het hele hoge rots formaties zijn die uit het niets uit het water komen. Echt prachtig. Het deed me een beetje denken aan Halong Bay, 4 jaar geleden in Vietnam.
Vanaf Queenstown hebben we 1 nacht in lake Tekapo door gebracht. Hier heb ik Siets nog een verjaardags kadootje gegeven: het genieten van de hotpools. Het bestond uit meerdere baden met verschillende graden, van zwembad temperatuur tot aan zo'n 40 graden. Heerlijk avondje. Lake Tekapo en lake Pukaki, waar we tussendoor gestopt waren, zijn 2 prachtige glacier meren die heel blauw zijn.
Laatste stop in Christchurch, waar we veel 's middags van de zon hebben genoten, want het was 3 dagen zo'n 30 graden met zon, uitzonderlijk heet voor Christchurch en Nieuw-Zeeland. We hebben door de botanische tuinen gewandeld en het Canteburry museum gezien. Ook hebben we hier weer een free walking tour gedaan wat wat meer inzage gaf in de stad. Eigenlijk is Christchurch een hele saaie stad met veel bouwvallen, wat komt door de aardbevingen een paar jaar geleden. Ze hebben de stad wel proberen op te leuken met street art en kunstwerken en ze hebben een positieve blik op de toekomst met grootste plannen voor mooie gebouwen. Ze hadden een heel leuk plekje gemaakt (de restart-mall) van allemaal containers met winkeltjes en eettentjes erin. Wij dachten allemaal: die loopt als een trein als je zoiets in Amsterdam zou doen, maar wat bleek is dat het vooral toeristen trekt en dat het nog niet zo stabiel was als ze zouden willen. Christchurch lijkt net een ghost town 's nachts omdat er niemand op straat is. Misschien kwam het ook door het lange vakantie weekend wat ze hadden. Wat deels zeker waar was, want Kiwi's gaan de stad uit zodra ze vakantie hebben. We hebben in het hostel lekker een paar films gekeken 's avonds en ons laaste eten gekookt. Wat een fijn idee dat we na 5,5 weken koken zo meteen dat niet meer hoeven te doen. We hebben letterlijk bijna elke dag gekookt omdat uit eten gaan meestal niet te betalen is. Ontbijt en lunch hadden we ook altijd in huis. Gelukkig was er in elk hostel een keuken want iedereen kookt daar. Als was niet iedere keuken gebouwd voor de hoeveelheid mensen van de kiwi bus. We hebben de laaste middag nog de superbowl gekeken met de tussen show van Lady Gaga, wat een feest was dat weer!
Toen was het tijd voor afscheid en gingen we naar het vliegveld in Christchurch. We hebben echt een super mooie bijzondere tijd gehad in NZ. Sietske en ik zeggen alle 2 dat dit een land is waar we zouden kunnen wonen omdat ten eerste de natuur is GEWELDIG! Overal bergen en vulkanen en bossen en ook nog strand. Het is allemaal zo goed onderhouden en schoon omdat de Kiwi's buiten mensen zijn en van de natuur houden. Hun mindset is zo relaxt. Daarnaast is het heel makkelijk te bereizen door goede bus connecties en is het natuurlijk een voordeel dat ze Engels spreken. Het is echter wel een duur land om te reizen. Overnachtingen in hostels zijn al 30-35 dollar per nacht en de tours zijn belachelijk duur. De supermarkten zelf verschilden heel erg, maarja Sietske en ik wilde ook niet op instant noodles en blikjes spaghettie in tomatensaus leven dus dat maakten het ook wel prijzig. Vlees was goedkoper dan in Nederland en lekker, maar groenten vaak duurder, omdat het allemaal geimporteerd moet worden. Vaak was er gelukkig groenten en fruit in de aanbieding waardoor het te betalen was. Alles bij elkaar hebben we heel veel geld uit gegeven, maar hebben we super genoten van de natuur en de bijzondere activiteiten die we hebben mogen doenen hebben heel veel leuke lieve toffe mensen ontmoet! Op naar het tropische Maleisie!

• 02 Maart 2017 - 15:31

Arend:

Super vet guys!! Wanneer verhuizen we?? ;)
    Spreek jullie snel! xx