Sin tjouw Vietnam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Jolien Beumer - WaarBenJij.nu Sin tjouw Vietnam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Jolien Beumer - WaarBenJij.nu

Sin tjouw Vietnam

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

06 Maart 2013 | Vietnam, Hoi An

Sin tjouww! (je schrijft het vast niet zo, maar jullie snappen wat ik bedoel)

Goed waar was ik gebleven.. Oohja het ziplinen bij het Bolaven plateau in Laos. Was echt geweldig! Hebben geziplined, gewandeld, geabseild, berg geklommen en geslapen in een boomhutje die via een zipline te bereiken was! Onwijs mooi natuurgebied en genoten van het weer, de mensen en ook het eten! Echt een top twee dagen een een mooi laatste samen zijn met Sietske! 1 minpuntje: er was kennenlijk een rat naar boven geklommen in onze boomhut en die vond het pindakoekje van Sietske wel heel lekker en heeft daarmee ook haar tas geruineerd... Zo stom dat dat moest gebeuren terwijl ze nog 2 dagen had! Maarja gelukkig ben je in een land waar alles goedkoop is, dus heeft ze daar een super lelijke tas gekocht, waar alles in kon en meer! :) Maar de rits van het voorvakje begaf het natuurlijk alweer na een halve dag :p
Goed genoeg over Loas, op naar Vietnam. Heb een ticket gevonden van Pakse naar Hanoi, op de gok dat het 24 uur zou duren.. Sietske heb ik gedag gezegd en ik zou de ochtend erna in de bus stappen, nadat ik geregeld had dat mijn visum iets eerder in zou gaan. Toen maar hopen dat het 24 uur zou zijn. Ik ben de grens over gegaan ter hoogte van Savannaket en Hue en toen omhoog naar Hanoi. Moest overstappen en dat deed ik doodnormaal aan de rand van een weg, waarbij ik naar de andere kant van de weg moest sjeesen om niet overreden te worden. Busreis was helemaal prima en deed er inderdaad 24 uur over. Kwam om 6 's ochtends aan, in de regen. Op eerste de beste motorbike gestapt die me naar het hostel heeft gebracht. Daar liep ik Kris weer tegen het lijf en hij kwam uit een bus van 36 uur vanuit Luang Prabang.. lang stil gestaan door een geblokkeerde vrachtwagen in de bergen en wegen zijn in noord laos veel slechter dan in zuid laos en vietnam. Maargoed, paar dagen Hanoi gepakt. Weer overweldigend! Ik weet dat Amsterdam meer fietsen dan mensen heeft, ik denk dat Hanoi meer motobikes dan mensen heeft.. En ze houden ervan om te toeteren, dus 24/7 getoeter! Iedereen rijdt kriskros door elkaar en de zebrapaden betekenen niks, dus als voetganger moet je er zowat tussendoor rennen.
Ben met Kris gaan verder reizen naar Halong City, om vanuit daaruit naar Cat Ba island en Halong Bay te gaan. De volgende dag boot gepakt, kwamen daar Monika, Irene en Joshua tegen, die Kris in de bus had ontmoet! Wij hadden alleen alleen ticket naar Cat Ba geboekt en hebben ons vermaakt op het dak met muziek en snacks.. Toen konden we opeens in een prive boot slapen met zen vijfen voor 10 dollar pp incl diner en ontbijt. Echt geweldig! En de party boot lag naast ons, dus heel gezellig! En iedereen die een tour van 2 a 3 dagen deed heeft zoveel meer gedaan, dus wij zaten daar onwijs van te genieten, maar mochten het niemand vertellen. Toen waren we op Cat Ba Island, maar moesten 4 uur op bus wachten.. We praatte met iemand en we hebben 2 uur gekajakt met zijn 5en, echt geweldig! Zonnetje kwam eindelijk door... In noord vietnam is het nog winter in maart.. Maar nog altijd in shorts kunnen lopen, terwijl het regende of miezerde. De grootste kwal van me leven gezien tijdens het kajaken! Toen bus bijna gemist omdat hij 10 min te vroeg vertrok! Man op motorbike ging erachter aan en haalde de bus terug! :D
Cat Ba Island was heel mooi, zijn naar grotten geweest en het national park. Ook boottochtje naar halong bay en monkey island gedaan. Weer was niet echt lekker, maar wel droog. Ook nog even gekajakt en aangevallen door 2 monkeys ook monkey island. Gelukkig ook dat overleefd! Heel veel fried springrolls gegeten, want die konden ze in het hotel heel lekker maken! Nog steeds samen met Monika en Irene. Josh alweer naar het zuiden vertrokken.
01-03, dat is de dag dat we ons paspoort vergaten! Door gedoe met uitchecken helemaal vergeten! Gelukkig dacht ik eraan terwijl we in de bus zaten en niet op de boot! Vrouwtje van het hotel, belde naar de haven en ik kreeg haar aan de lijn: ze zou ze mee sturen met de volgende bus.. Zo lief! Wel 4 uur wachten.. Goed, paspoorten terug en op naar Nin Bin, wat een rare reis was omdat we de bus hadden gemist. Nou goed, uiteindelijk daar aangekomen, gegeten bij een hotel en toen besloten maar meteen de nachtbus naar Hue te pakken, in de hoop op beter weer. Echt een super luxe sleeperbus en heerlijk geslapen. Volgende dag 8 uur 's ochtens in Hue en daar wat rond gelopen. Oude capital bezocht en dat was wel de moeite waard. Besloten om een tour te nemen naar Paradise Cave, wat in het national park ligt, wat een paar uur reiden is. Die grot is pas 2 jaar open voor publiek en inmens groot! Foto's zien jullie wanneer ik terug ben, of wanneer het mij lukt om foto's te uploaden op facebook.. In de grot leek het net of je op een andere planeet was, echt amazing! De rit ernaar toe en terug duurde alleen 6 uur ipv 3,5 uur.. maargoed, was de moeite waard! Nog altijd regenachtig in Hue, maar niet koud.
Nu 3e dag in Hoi An en dat is echt een leuk stadje! Heeft iets weg van Luang Prabang en heeft een klein gezellig centrum, met heel veel kleding winkels, dus dat wordt nog even kijken of ik kan shoppen :) Voor heel goedkoop maken ze je kleding volledig op maat. Wat ook heel fijn is, is dat het verkeer wat rustiger is. Vooral het niet de hele tijd getoeter is heerlijk! Het weer wordt eindelijk wat droger en zal als wij morgen naar Na Trangh vertrekken helemaal top zijn, want in zuid Vietnam is het wel al bloed heet. Vanaf dan geen regen meer voor mij denk ik komende 3 maanden :) Gister motorbike met kris gehuurd en naar My Son gegaan, mooie rit en ruines van Khmer tijdperk gezien. Lijkt op Ankor Wat, maar veel kleiner en minder toeristisch! Wel bijna puppy overreden, te veel voor benzine betaald en toen met het stappen beroofd van me geld. Gelukkig alleen me geld en ik had alleen nog maar 650.000 dong bij me, dus mis alleen 25 euro, naja daar kan ik mee leven. Uiteindelijk was het dus best wel een pech dag voor mij.. Hoop dat het vandaag weer beter gaat! Vast en zeker!
Vandaag rustig beetje brakkig dagje en kijken of ik wat kan shoppen. Morgen ochtend coocking class volgen met Monika en Irene, wat echt top schijnt te zijn! Misschien morgen ook nog even strandje pakken en dan 's avonds naar Na Trangh.
Eten in Vietnam is top, echt heerlijke Pho, noodle soup. Ook al heerlijke gegrilde vis gegeten aan de kust en natuurlijk de loempia's! Mensen zijn niet altijd even vriendelijk, maar je moet gewoon de juiste uitzoeken ;) Meestal betaal je tussen 4 a 8 dollar pp. Nu deel ik al een tijdje steeds een kamer met Monika, Irene en Kris, wat vaak ht goedkoopst is. Leven is niet duur, en betaal je iets meer voor je eten (lees een euro meer) dan zit je in een chique restaurant!

Nou dat was het weer voor nu. Ik zag dat jullie de eerste zonnestralen tegemoet gaan, geniet daar maar lekker van! Over 2 dagen zit ik ook weer in de zon! En eigenlijk was al die mist helemaal niet erg, daardoor hadden de national parken en halong bay iets heel mysterieus. En het was ook minder druk overal, omdat de meeste dus pas in april naar Vietnam gaan omdat het weer dan beter is... Maargoed, op naar de zon!

Tot snel!

  • 06 Maart 2013 - 12:35

    Sietske:

    Jaloers..!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolien

Actief sinds 02 Jan. 2013
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 103252

Voorgaande reizen:

05 December 2016 - 31 Maart 2017

Voor de 3e keer genieten van verre landen!

17 Januari 2015 - 26 Maart 2015

Ola ZuidAmerika

08 Januari 2013 - 14 Mei 2013

Zuidoost-Azie Here I Come!

Landen bezocht: