Op naar Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Jolien Beumer - WaarBenJij.nu Op naar Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Jolien Beumer - WaarBenJij.nu

Op naar Laos

Door: Sietske en Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

31 Januari 2013 | Laos, Luang Prabang

Ennnnn het is weer tijd om iets van mij te laten horen!

Het gaat nog altijd goed en het is nog altijd mooi en geweldig om zo'n leventje te leiden. Het lijkt als of ik al maanden weg ben, al zijn het pas 3 weken.
Om verder te gaan waar wij zijn gebleven: na Sukhothai zijn wij naar Lampang gereisd om daar 1 nacht te blijven, zodat wij de volgende dag naar het Thai Elephant Conservation Center te gaan, om op een olifant te kunnen rijden. De meeste hebben de foto denk ik wel op facebook gezien. Was echt super gaaf! Daarvanuit zijn we door gegaan naar Chiang Mai waar wij 3 nachten zijn gebleven. Wij hebben hier onze Canadeze vriend Colin weer gezien, die wij in Bangkok hebben ontmoet en onze Franse vrienden Benoit en Niels, die wij eerder in Ayuttaya hebben leren kennen. Het was erg gezellig in Chiang Mai en hebben met tijgers geknuffeld! Ook al stonden er vier A4'tjes met dat de tijgers echt niet gedrogeerd waren, zo tam dat ze waren! Dus of we dat moeten geloven.. Naja in ieder geval een ervaring die je niet gemist mag hebben als je in Chiang Mai bent.
Vanuit Chiang Mai zijn we naar Pai gegaan en daar 2 nachten gebleven. Een dag een scooter met Niels en Ben gehuurd en daar in de omgeving rond gecrossed, super mooi! De dag er na weer terug: wat een helse 4 uren waren dat in de mini-van, zoiets als een europees bergweggetje maar dan veel erger! De weg bestond uit alleen maar uit bochten en met wagenziek zijn is dat niet echt ideaal... Naja ik heb het overleefd..
Vanuit Pai zijn we langs Chiang Mai gegaan om naar Chiang Rai te gaan. In Chiang Rai alleen overnacht, omdat er niet heel veel te doen was en we de volgende ochtend bedachten dat we dan maar beter richting de grens konden gaan. Dat hebben wij gedaan; op naar Chiang Khong. Daar overnacht en de volgende ochtend, op naar de overkant: Huay Xai, om vanuit daar de slowboat te nemen.
Het visum regelen ging redelijk snel, denk al met al een uurtje. Toen meteen slow boat gepakt en 2 dagen varen met een boot en overnachten in Pak Beng, waar alleen maar guesthouses zijn voor al die touristen van de slow boats! De volgende dag eindelijk in luang prabang, met zon! ('s ochtends regende vet hard!) Eindelijk tot rust gekomen van dat gereis.
Tot nu toe lijkt Laos op Thailand, behalve dat het ongeveer dubbel zo duur is. Waar wij voorheen 250 bath voor 2 personen per nacht betaalde (ongeveer 4 euro) betalen wij nu 45000 kip per persoon per nacht voor een bed (ongeveer 4,5 euro) en dat is het goedkoopste wat wij konden vinden. Het is alsnog niet duur, maar als je vanuit Thailand komt wel :p
Nu dus in Luang Prabang, een beetje chillen en morgen naar een grot en watervallen in de buurt. Afgelopen nacht ook kei harde regen gehad en overdag wat bewolkt, maar nu is het weer helemaal helder en het is nog nooit echt koud geweest, dus daar mogen we zeker niet over klagen.
Wat echt te hilarisch voor worden is dat hier iedereen naar de bowling center gaat na 23u, omdat cafe's sluiten/geen alcohol meer mogen schenken na die tijd. Iedereen pakt dan een tuktuk en gaat daar heen, waar iedereen lazurus is en gaat bowlen voor 2 euro per persoon voor een game. Natuurlijk hebben wij daar een kijkje gekomen en je komt iedereen weer van de boot tegen, best wel gezellig! Maar echt het gevoel alsof je tussen allemaal 16 jarige zit die naar het jeugd honk gaan.
We slapen nu voor het eerst op een dorm, waar 2 andere meiden bij zouden komen, want het is een kamer voor 4, maar we kregen daarvoor in de plaats 2 gasten, een Ier en een Mexicaan, echt super gezellige gasten, dus niet echt een probleem dat het geen meiden waren. Ondertussen zien we Niels en Ben ook nog, wat niet heel gek is, want iedereen maakt ongeveer een zelfde rondje, wat het heel gezellig maakt. Ook weer Maaike ontmoet die we in Sukhothai zagen.
Er zijn trouwens echt zoooo veeel Nederlanders, maar die kun je natuurlijk een beetje ontwijken als je dat wilt ;)

Over 2 nachten vertrekken wij naar Phonsavan, dan naar Vang Vieng en dan Vientiane, maar dat duurt nog even.
Nouw ik hoop dat jullie zo weer even heel jaloers zijn geworden en ideeen op hebben gedaan voor nieuwe reizen, want ik kan het echt aanraden! Ik zeg:

Sabaidee!

• 31 Januari 2013 - 13:41

Lajla:

super leuk jo!
    heb zoveel zin om ook weer te gaan reizen! duurt helaas voor mij nog even:p
    grappig van die bowlingbanen:p haha heb je daar ook fotos va'n;) ben benieuwd! have fun nog! xx

• 04 Februari 2013 - 20:08

Jes:

Jo jo ( en siets natuurlijk ).! Klinkt goed joh, lachen al die avonturen. Lekker van genieten en nog maar heel veel gezellige & mooie dagen daar, een dikke kus.! xx Jes

• 05 Februari 2013 - 11:52

Selma:

Hey Lieve Jolien,

Wat een leuke en herkenbare verhalen. Ik zie de reis helemaal voor me omdat ik hem ook een paar keer heb gemaakt. Zat even te denken; Laos duurder dan Thailand?? Dat kan niet 250 bath zit meestal rond de 5 euro en zag dat de koers nu 6 euro 21 is voor 250 bath. Heel veel plezier nog!!!

Groetjes X Selma