Eerste 2 weken - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Jolien Beumer - WaarBenJij.nu Eerste 2 weken - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Jolien Beumer - WaarBenJij.nu

Eerste 2 weken

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

31 Januari 2015 | Peru, Arequipa

Ola ola!

Nou, eindelijk weer eens een computer die ik makkelijk kan gebruiken en met internet :)
De eerste 2 weken zijn alweer voorbij en we hebben al ontzettend veel gezien en gedaan. We zijn begonnen in Lima en hebben daar wat rond gehangen en het oude stads centrum gezien. We zaten in een chill hostel en konden zo met de metrobus naar het oude centrum. Een free walking tour gedaan en ik ben nog de eerste avond wezen stappen met wat andere backpackers! Vet hilarisch, we waren maar net binnen en er kwamen meteen 2 peruaanse chickies op de mannen af die ze mee naar huis wilde nemen. Ik heb me echt rot gelachen met het dansen want ze schuren wat af daar. Het is heel sensueel maar het kan ook wel als een beetje agressief versieren overkomen. Heb met een mexicaan uit het hostel de hele avond gedanst en heb meteen de basis geleerd van het zuid amerikaanse dansen :)
Meteen de 2e dag met sluier bewolking een beetje verbrand :( Er is altijd een windje van de oceaan en vaak sluier bewolking dus dan voel je het niet. Het eten is heel veel westers en grote borden en veel rijst met kip en aardappels en vaak vettig. En ze zijn dol op frisdrank, gewoon 2 liter inca kola (soort van reine claude limonade met beetje prik, heel vies!) of coca cola op tafel tijdens de lunch. Geen wonder dat veel peruanen dikkig zijn.
Na lima een stukje naar het noorden (toch al weer zo´n 9u met de nachtbus) in een dorpje aan de kust. Huanchaco, vlakbij Trujillo, de grote stad in het noorden. Mooie ruines gezien van voor de inca´s, rond 1000 A.D. Een leuk nederlands meisje ontmoet en daarmee opgetrokken. We zijn niet verder naar het noorden gegaan vanwege de tijd die we hebben, dus we zijn in 1 keer door naar Paracas gegaan.
Paracas ligt zo´n 5u onder Lima, dus we hadden een lange nacht achter de rug. Daar hebben we 3 Amerikanen en 2 Duitsers ontmoet en daar zijn wij nu nog mee :). We hebben voor de kust een boottour gedaan en hebben op eilandjes wilde zeeleeuwen, pinquins, pelikanen en heel veel andere vogels gezien.
Toen door naar Huacachini, een oase in een woestijn. Vet crappy hostel, met vaak geen water tot beschikking, maar we hadden wel een goede deal voor het slapen en sandboarden en buggy reiden in een :) Het buggy reiden was en sandboarden was echt super tof! Op de buik liggen op een plankje en zo de duin af roetsjen. Ook hebben we eind van de dag een duin beklommen, waarbij ik het heel zwaar had, ik ging bijna hyper ventileren.. Niet echt chill, maar toen ik de top behaalde was het uitzicht echt super en de zonsondergang echt heel tof!
De Amerikanen en de Duitsers zijn toen door gegaan naar Arequipa en Fre en ik zijn nog eerst naar Nasca gegaan, want we wilde de Nasca lijnen zijn. Een duur tripje maar zeker de moeite waard! Om 8u zaten we in het vliegtuigje voor 6 man en 2 piloten en vlogen ongeveer 45 minuten over heel bijzondere lijnen, waarvan men nog steeds niet weet waar het vandaan komt. Die lijnen beeldde met name dieren uit zoals een aap, hond, kolibri en flamingo. Toen een heel chill ontbijt gehad in het hele chille guesthouse waar we 1 nacht sliepen en toen nog naar een cementry geweest waar allemaal mummies waren opgegraven. Heel bijzonder.
Toen door naar Arequipa waar we herenigd zijn met onze vrienden. We kwamen net aan en een aantal gingen raften en ik wilde dat ook graag doen, dus ik snel me spullen gedropt en ben mee gegaan. Gelukkig had ik nog wat tijd en kon ik even wat water drinken en een heerlijke empanada eten. Raften was echt super tof. ´s Avonds viel de stroom uit, wat heel irritant was, want we wilde dingen opladen voor onze 2 daagse tour, maar ook wel fijn want zo konden we slapen zonder herrie. Die ochtend moesten we namelijk om 3u ´s nachts verzamelen om onze trip te beginnen. Nog wat geslapen en toen stopte we rond 6u op rond 4000m, vet raar gevoel, dan voel je de hoogte echt wel. Arequipa ligt namelijk op volgens mij rond de 2000m. Echt super mooi, allemaal sneeuw en de opkomende zon. We kregen ontbijt, met een raar soort quinoa drankje, wat niet echt lekker was, maar denk ik wel heel gezond. Toen condors gespot en rond 9u begonnen we met lopen. 6km naar beneden naar de brug en dat was best pittig voor de kuiten, maar super mooi! Nog 1 km verder kregen we lunch. Soep en daarna rijst met kip, zoals gewoonlijk. Je kan hier overal heel goedkope menu´s krijgen voor rond de 10 sol, ongeveer 3,5 euro. En dat houdt in: soep en dan rijst met kip en een maracuja juce (passievruchtsap). Na de lunch, die prima was kon iedereen weer door, wat zeker moest want we waren er nog niet. We waren pas op de helft. Uiteindelijk kwamen we uitgeput rond 17u aan bij onze slaapplek, zeike nat geregend doordat het de laatste 2u miezerde tot aan harde regen... Wat heel normaal is, aangezien het regen seizoen is in de bergen. Na weer soep met wat pasta erin en daarna rijst met de soepgroenten en wat kip zijn we eigenlijk allemaal gaan slapen om 9u. We hadden ook geen licht, want ze gebruiken alleen als het noodzakelijk is dus tijdens koken. Ze krijgen licht van zonnepanelen en nu was het niet echt zonnig die dag dus geen licht. Dus met zaklampje mijn bedje opgezocht. De volgende dag weer om 4.40 verzamelen om optijd de berg te beklimmen. Zo´n 1000m in ongeveer 5km. Anders zou het te warm worden. Dus in het donker begonnen en gelukkig was het net droog geworden en al snel werd het wat lichter dus helemaal prima. Was echt een zware klim, maar echt de moeite waard. Ben blij met mijn goede bergschoenen! Frederique had moeite met ademhalen en begon bijna te hyperventileren en is een groot stuk met de muilezel naar boven gegaan. Ik heb er wel het langste over gedaan, ongeveer 3u, terwijl de eerste er al een uur zat, maar ik heb het gehaald. Was en ben zo trots op mijzelf. Toen was het nog een stukje lopen voor het ontbijt, wat echt super was! Eindelijk waren we klaar met lopen en konden we chillen. We zijn toen nog naar warm water bronnen geweest, waar we onze benen konden rusten en heb al veel lopen rekken om mijn benen te laten ontspannen.
Uit eindelijk waren we om 17u terug in het hostel en zijn we na even relaxen overheerlijke pizza gaan eten en we zijn eigenlijk allemaal rond 22u gaan slapen omdat we kapot waren.
Nu zijn mijn benen nog een beetje pijnlijk maar goed het was een goede workout en als we zo naar Cusco gaan zijn we meteen een beetje op de hoogte voorbereid. We willen in cusco wat langer blijven om even uit te rusten. Veel plekken waar we nu zijn geweest wil je namlijk niet echt lang blijven omdat er gewoon niks te doen. Vanavond dus door naar Cusco met de Amerikanen en de Duitsers gaan eerst nog naar het Titicaca meer, waar wij daarna naar toe gaan.
Nou dit is ongeveer wat ik allemaal heb gedaan en tot nu toe zeker lekker weer gehad. Niet te heet en vaak een zee windje en zeker niet te koud. Hoe hoger we komen, hoe meer het ´s avonds natuurlijk afkoelt, maar dat is prima. Overdag gewoon short en hempje en ´s avonds wat meer kleren. Hopelijk hebben jullie het niet te koud nu.

Nou hasta luego!

• 31 Januari 2015 - 20:01

Jessica:

Klinkt gaaf.! Heel veel plezier daar xx