Laatste weken vakantie en terug naar huis - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jolien Beumer - WaarBenJij.nu Laatste weken vakantie en terug naar huis - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jolien Beumer - WaarBenJij.nu

Laatste weken vakantie en terug naar huis

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

28 Maart 2015 | Nederland, Amsterdam

Hey,
Nog even de laatste paar dingen van mijn vakantie noteren nu ik al
2 dagen thuis ben en heerlijk aan het genieten ben van mijn eigen huisje en het zien van al mijn vrienden :)
Goed, na San Pedro, zijn we door naar Iquique gegaan, want redelijk noordelijk aan de kust ligt. Het stadje is niet echt de moeite waard, maar het hostel heeft een heel fijn sfeertje en het strand is super chill. Ook de sushi, die we hier hebben gegeten was super lekker en redelijk goedkoop. We hebben daar een tochtje gedaan naar een verlaten stad. Best wel tof, ze hadden het omgetoverd tot museum en je kon echt elk huisje zien en zien hoe ze toen leefde. Het was destijds een heel rijk stadje, maar toen de grondstoffen opraakte is het dorp verlaten. Ook heb ik geparaglide. Dan ren je van een berg af en zit je, met instructeur achter je, aan een grote vlieger en dan zweef je een half uur door de lucht. Was echt super gaaf. Toen zijn we weer in een nachtbus van 12u gestapt en toen kwamen we aan in Bahia Inglesa, wat een heel mooi strand heeft, maar waar verder niks te doen is. We wilden eigenlijk vanaf daar naar een national park, maar dat lukte niet dus we hebben toen maar een strand tour gedaan, met als einde virgen beach, wat een prachtig strand was. Bahia Inglesa is zelf heel saai en heel duur omdat het hostel vol zat en we naar een hotel moesten. Wel was het opzich chill om een keer een lekker ontbijt te hebben. Omdat we nu veel stranden zien zijn we heel erg bruin aan het worden, wat veel beter staat dan het witte van de winter ;)
Toen zijn we naar La Serena gegaan wat een leuk centrum heeft, maar voor de rest een grote stad aan de kust. Het strand is hier niet zo fijn, want het waait te veel, maar La Serena is zeker de moeite waard omdat je een tour naar de Elqui vallei kan doen en daar meer leert over de pisco (een lokaal drankje) Ook is hier één van de beste plekken ter wereld om sterren te zien. We hebben dat gedaan en we hebben door een telescoop zulke toffe dingen gezien, onder andere ook Jupiter en Venus. Daarnaast hebben we veel uitgelegd gekregen welke sterrenbeelden er te zien waren, heel interessant. We hebben hier Juan Paolo ontmoet uit Santiago. Hij kon heel slecht Engels en we hebben op ons beste Spaans proberen te communiceren met hem. Hij is kapper in Santiago en we gaan hem daar zeker opzoeken en Fre gaat haar haar door hem laten knippen.
Als laatste kustplek zijn we naar Valparaiso geweest, wat op 1,5u van Santiago ligt. Dit is een heel leuk stadje en heeft fijne stranden. De stad ligt tegen heuvels aan en je kan daar heel leuk lopen, het is daar helemaal versiert met grafitti tekeningen. Het was geen grafitti trash, maar echt mooie tekeningen. Ook de huisjes hebben allemaal een gekleurde buitenkant, wat het vet gezellig maakt. Ook hier weer heerlijke goedkope sushi gegeten, met zelf zalm, avocado, sesamsaad en maandzaad om de buitenkant in plaats van nori. Dit moeten we ook doen in Nederland vind ik, het was echt heel lekker. We zaten hier wel in een prima hostel, wel met wat veel regeltjes, maar de bedden waren heerlijk. We moesten alleen de laatste nacht naar een ander bed en de dag erna/ 2 dagen erna kreeg ik allemaal bultjes op mijn arm en been... Oohnee toch geen bedbugs he! Hopen dat ik niet meer bultjes krijg en dat ik ze niet mee neem naar huis want dat zou echt een ramp zijn.
In Valparaiso heb ik eindelijk nieuwe slippers gekocht, echt zo fijn, want mijne waren echt op, maar omdat het einde zomer was, kon ik ze nergens meer vinden...Nu dus heerlijk fijne nieuwe slippers. Ook nog een speciaal Chileens drankje gedronken van die omgeving: Terremote. Smaakt een beetje naar witte wijn, maar ziet er best giftig uit en ze doen er wat grenadine bij en wij hadden dan nog met munt smaakt en bovenop doen ze roomijs! Het was niet echt vies, maar echt heel lekker nou ook weer niet en het stijgt onwijs naar je hoofd.
Toen uiteindelijk onze laatste stop: Santiago. Hier zaten we 3 nachten in een hostel dichtbij het uitgaansgebied en toen zijn we gewisseld naar een heel fijn hostel met zwembad, zodat we de laatste 2 dagen nog optimaal van de zon konden gaan genieten. De zon die was er de laatste 2 dagen alleen niet en we hebben de laatste dag zelfs wat regen gehad! De stad Santiago is heel groot maar ze hebben heel veel bussen en metro's dus jezelf verplaatsten gaat prima. De stad heeft veel te bieden en is gezellig en sfeervol en heeft leuke barren en prima eten. We hebben super veel rond gelopen en zijn nog naar een memoria museum geweest, wat ging over de dictator tijd (ongeveer 1973 tot 1989). Was echt bijzonder om wat over die geschiedenis te horen, wat echt geen pretje was. Verder hebben we een Zweedse vriend vanuit de jungle opgezocht en met zijn Mexicaanse huisgenoot hebben we nog veel rondgelopen. Daarnaast heb ik Eva nog een avond gezien, een oud vriendinnetje van de middelbare school en toen zijn we gezellig wat drankjes gaan drinken. Ook hebben we dus onze vriend uit Santiago gezien en hij kwam de laatste avond naar ons hostel om Frederiques haar te knippen. Zat ze daar, in het hostel, haar haar te knippen, echt vet hilarisch!

Waar ik echt naar uitkijk als ik weer terug thuis ben, is mijn bed en sowieso mijn huisje en het zien van mijn vrienden. Maar ook ander eten, lekker eten. Al het eten is hier zo smakeloos en het zout is minder zout en ze gebruiken bijna geen kruiden. Al kunnen ze in Chili wel vlees bakken, de kruiden die ze over het algemeen gebruiken is minimaal. Ook het water uit de kraan mis ik. In Chili kan je het wel drinken, maar het smaakt nog steeds niet lekker. Ook is Chili heel duur vergeleken met Peru en Bolivia, zeker omdat het daar laagseizoen was (nog steeds zomer maar regenseizoen) en hier hoogseizoen (heel warm en droog). De prijzen in Chili zijn ongeveer dubbel als je het vergelijkt met Peru en Bolivia. Daarentegen is het wel 2x zo goedkoop al Europa.

En het bevalt met goed om nu 2 dagen thuis te zijn en rustig op te ruimen en al het water te kunnen drinken wat ik wil en heerlijk eten voor mijzelf te kunnen maken. Het was een mooie reis en lang niet zo gevaarlijk als ik had verwacht. Ik zou zo in mijn eentje terug gaan, er zijn nog genoeg mooie dingen daar te zien! Maar voor nu eerst weer werken en geld sparen en later zie ik wel weer wat ik ga doen.

Nou adios, hasta luego, ciao!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolien

Actief sinds 02 Jan. 2013
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 103261

Voorgaande reizen:

05 December 2016 - 31 Maart 2017

Voor de 3e keer genieten van verre landen!

17 Januari 2015 - 26 Maart 2015

Ola ZuidAmerika

08 Januari 2013 - 14 Mei 2013

Zuidoost-Azie Here I Come!

Landen bezocht: